Gustau Puente dirigeix el tapís solidari i participatiu "Sequència"amb alumnes d´ESCAC
2017-06-22
L´obra, realitzada per 17 persones més, surt a subhasta al Reial Cercle Artístic el dia 29




L’artista Gustau Puente i els alumnes Claudia Romeu, Laia Borràs i Eduardo González, de l’Escola Superior de Cinema i Mitjans Audiovisuals de Catalunya (ESCAC) de Terrassa protagonitzen el projecte Seqüència, una iniciativa cultural solidària que consistia en crear un tapís col·laboratiu, amb la participació de persones aliens al món del tapís, i la realització d’un documental que recull aquest procés creatiu.
L’objectiu del projecte Seqüència era conèixer l’artista Gustau Puente, apropar l’art a la ciutadania, transmetre valors mitjançant l’art, saber com es realitza una seqüència de tapís i mostrar diferents visions del tapís a través de personatges diversos.
El Reial Cercle Artístic de Barcelona i la llibreria +Bernat van acollir durant una setmana disset persones d’àmbits diversos que van col·laborar en teixir el tapís que sortirà a subhasta dijous vinent, 29 de juny, al Reial Cercle Artístic. L’import recaptat serà a benefici del Casal dels Infants que realitza una obra social encomiable al districte barceloní del Raval. 
Els disset artistes voluntaris són Joan Anton Camuñas (ex secretari general d’Esports), Carles Duarte (poeta i president del CoNCA), Josep Fèlix Benz (president del Reial Cercle Artístic), Graciela Nischang (secretària de presidència del mateix Cercle), Jesús Conte (comunicador), Alma Güell, Cristina Bajet (ambientòloga), Dinna de Rosa (cantant),  Montse Serrano  (directora de la llibreria +Bernat), Laia Borràs (estudiant), Maria Gorgievich (antropòloga i filòsofa), Paula Molas (estudiant) i Carme Garcia (dissenyadora gràfica i professora de Meditació), a més de quatre persones anònimes vianants ocasionals del carrer Arcs, on té la seu el Reial Cercle Artístic de Barcelona.        
Gustau Puente valora la iniciativa com un nou repte dins del seu procés creatiu: “Per què no fer un tapís mostra amb els ordits i tot això i per la meva idea de l’art participatiu convidar a una sèrie de gent a fer  una passada, siguin persones conegudes o gent del carrer? A veure què passa!” El resultat és el tapís col·lectiu que era sortirà a subhasta i el documental dels alumnes d’ESCAC.    
Araceli Muñoz, doctora en Filosofia per la UOC, comenta que “el vídeo té una sensibilitat especial, una sensibilitat a flor de pell. És un vídeo amb un ADN ben particular, i es mou en la sensibilitat pròpia de tot artista, conté molts elements de l’estil tan personal de Gustau Puente. Té el poder de crear, de crear amb les paraules i imatges. Es capturen moments, els detalls més petits, té infinitat de matisos, és concís i càlid i et fa sentir transportat a la creació del tapís”.
Sobre el documental, la crítica d’art Marta Teixidó considera que Claudia Romeu, Eduardo González i Laia Borràs “han realitzat un film d’extremada correcció tècnica, dins d’un caràcter no exempt d’un cert romanticisme i nostàlgia, especialment al principi de la filmació, passant a continuació a color, sense que això resti sobrietat i serietat a la filmació i al projecte”. Afegeix que  és “molt encertada la banda sonora, amb una versió lleugera i lírica de Mi Serenata de Schubert. Llums i ombres, contrastos nebulosos per passar després a la claredat diàfana, jugant amb el color per als entrevistats i la realització de l’obra i al blanc i negre respecte a la personalitat de Gustau Puente donen a la filmació un caire professional i promocional molt lloable que finalitza amb música de Mahler.
 
Gustau Puente, de l’alta costura al tapís
Dissenyador i modista de professió que ha vestit a moltes dones famoses, col·laborador de Pierre Cardin, Gustau Puente no només ha cultivat a nivell artístic el dibuix per als seus dissenys, sinó també que també ha utilitzat materials i teixits per a la creació de singulars tapissos contemporanis. Elaborats de forma molt més complexa, estan plens de versàtils possibilitats i d'infinites lectures. 
Incondicional de Grau Garriga, de qui és fidel seguidor, però amb distintiu propi, abandona en els seus tapissos al pla bidimensional de l'entramat, allunyant-se de la tapisseria clàssica, i abraça un fenomen creatiu enterament nou.  Més enllà de l'ús tradicional de l'ordit i la trama, Puente explora les possibilitats de la textura i el volum, aconseguint un extraordinari efecte escultòric en els seus tapissos, experimentant amb l'espai tridimensional i la monumentalitat. Tant en la seva obra pictòrica com en els seus tapissos, l'artista deixa de considerar justificada la necessitat de la representació figurativa i tendeix a substituir-la per un llenguatge visual autònom, dotat de les seves pròpies significacions. Una particular iconografia, en la qual matèria, cromatisme i context, s'intensifiquen a la recerca d'una plàstica i una cosmologia on, tendència tècnica i inspiració s'entremesclen.
Recentment ha exposat tapissos tridimensionals de gran format al Reial Cercle Artístic i al restaurant Blau.
 
----------------------------------------------Enllaç del vídeo Seqüencia---------------------------------------------------
https://drive.google.com/file/d/0B6EuvQxDe0n7YmVOdXNlakRjSWc/view
 
VOLVER
Diseño web y desarrollo de aplicaciones